Siber güvenlik alanında yetenekli personel sıkıntısı ve hızla gelişen tehditler nedeniyle MDR (yönetilen tespit ve müdahale) MSP’ler için stratejik bir gereklilik hâline geliyor
Yönetilen hizmet sağlayıcıları (MSP’ler) şu anda iyi bir konumda olmalıdır. İşletmeler dijital operasyonlarını büyütmeye devam ettikçe kritik BT ürün ve hizmetlerini dağıtmak ve yönetmek için uzman ortaklara olan ihtiyaçları da giderek artmaktadır. Bu ihtiyaç, siber güvenlik alanında daha belirgindir. Canalys’e göre, yönetilen güvenlik hizmetlerinden elde edilen gelirin bu yıl yıllık %15 artması bekleniyor.
Ancak bazı zorluklar da var. MSP’ler, yetenek eksikliği, tehdit aktörlerinin yenilikçiliği ve makroekonomik baskılarla da mücadele ediyor. Yönetilen tespit ve müdahale (MDR) bu noktada büyük bir etki yaratabilir. Hizmet sağlayıcının operasyonel olarak aşırı yüklenmesine neden olmadan yeni gelir akışları yaratılmasına ve müşteri sadakatinin artırılmasına yardımcı olabilir.
MSP’lerin zorlukları: Tehditlerden becerilere
Bir rapora göre, MSP’lerin %97’si 2024 yılında hizmet portföyünü genişletmeyi bekliyor ve bu genişlemede güvenlik büyük önem taşıyor. Ancak bunu yaparken çeşitli zorluklarla karşılaşıyorlar. Bunlar arasında şunlar yer alıyor:
- Beceri eksikliği: MSP’lerin üçte birinden fazlası (%35) bunu en büyük iş zorluğu olarak belirtmektedir. Dünya çapında tahmini 4,7 milyon siber güvenlik uzmanı eksikliği nedeniyle yetenekler için rekabet çok şiddetlidir. Bu rakamın 392.000’den fazlası Avrupa’da, yaklaşık 543.000’i ise Kuzey Amerika’dadır. Tehdit avcılığı gibi özel becerilere olan talep ise tartışmasız daha da fazladır. Cüzdanı kabarık rakipler ve büyük şirketlerle maaş konusunda rekabet etmek, kâr marjlarını eritmektedir.
- Bütçeler ve makroekonomik baskı: Dünya, yoğun bir jeopolitik gerilim ve ekonomik belirsizlik döneminden geçiyor ve bu durum birçok iş liderinin yatırım planlarını askıya almasına neden oluyor. Bu, BT harcamalarının kısıtlanması anlamına geliyorsa MSP’ler için de kötü haber olabilir. Müşteriler için rekabet kızıştıkça bu zorluk daha da belirgin hâle geliyor.
- Gelişen tehditler: Ağ savunucuları, daha çevik ve kaynakları bol rakipler tarafından her yönden baskı altında tutuluyor. Saldırganlar sürpriz avantajına sahip ve nispeten sofistike saldırılar başlatmak için ihtiyaç duydukları tüm araçları ve bilgi birikimini siber suç dünyasında bulabiliyorlar. Bir tahmine göre, 2025’in ilk yarısında fidye yazılımı ihlalleri yılın başından bu yana %179 artış gösterdi ve bu dönemde 9,5 milyar kayıtla bağlantılı 3.104 veri ihlali kaydedildi. ESET’in fidye yazılımı tespitleri, 2025’in ilk altı ayında önceki altı aya göre neredeyse üçte bir oranında arttı. Bu tür tehditleri uzak tutmak, MSP’ler ve müşterileri için giderek daha zor hâle geliyor.
- Hedef olarak MSP’ler: MSP’ler, alt müşteri ağlarına erişim sağladıklarından saldırılar için cazip bir hedef oluşturmaktadır. 2021’deki Kaseya fidye yazılımı kampanyasını veya İranlı tehdit grubu MuddyWater tarafından gerçekleştirilen daha yakın tarihli siber casusluk saldırılarını düşünün.
- Uyarı yorgunluğu ve aşırı yük: Müşteri kuruluşları tarafından kullanılan güvenlik araçlarının sayısı arttıkça güvenlik operasyon merkezi (SOC) tarafından alınan uyarıların hacmi de artmaktadır. Deneyimli güvenlik operasyonları (SecOps) ekipleri bile öncelik sırasını belirleyemezlerse uyarılar karşısında hızla bunalabilirler.
- Operasyonel baskı: Diğer hizmetlerin yanı sıra yönetilen siber güvenlik hizmetleri sunan MSP’ler, hizmet sunmakta zorluk yaşayabilir. Artan tehdit uyarıları ile başa çıkmakla kalmayıp aynı zamanda birden fazla müşteri sisteminin günlük izlenmesi, rutin bakım ve daha fazlasını da yapmaları gerekir.

Haziran 2024’ten Mayıs 2025’e kadar tespit edilen fidye yazılımları (kaynak: ESET Tehdit Raporu H1 2025)
MDR, MSP’ler için neden uygun bir seçimdir?
Bu nedenle birçok MSP, güvenilir bir iş ortağı tarafından sunulan MDR hizmetlerine yönelmektedir. Geleneksel olarak MDR şunları sunar:
- Uzman bir SOC ekibi tarafından müşteri ortamının sürekli izlenmesi
- Gürültüyü ayıklamak ve önemli olanı önceliklendirmek için davranış analizi gibi teknikler kullanarak tehditlerin tespiti
- Otomatik tehdit algılamayı atlatabilen daha sofistike saldırıları tespit etmek için tehdit avcılığı
- SOAR, üretken yapay zekâ (GenAI) ve oyun kitapları gibi otomatik araçlardan yararlanarak tehditleri hızla kontrol altına almak ve gidermek için olay müdahalesi
Canalys’e göre, yönetilen güvenlik hizmetleri 2024 yılında yıllık %15 gelir artışı kaydederken MDR için bu rakamın %50 olacağı tahmin ediliyor. Bu tek başına, hizmet portföyünü genişletmek isteyen MSP’ler için ciddi bir rakip olmasını sağlıyor. Doğru siber güvenlik ortağıyla birlikte MDR, hizmet sağlayıcılara şunları sunarak da yardımcı olabilir:
- 7/24 izleme ve algılama: Son müşteriler için cazip bir teklif olup, tehditleri şirkete ciddi zarar vermeden önce hızla tespit etmeye, kontrol altına almaya ve gidermeye yardımcı olur. MSP’nin kendisi de kendi saldırı yüzeyini korumak için aynı hizmetleri kullanıyorsa ciddi iç güvenlik ihlallerinin finansal, itibar ve uyum risklerini azaltmaya da yardımcı olabilir.
- Dış kaynaklı güvenlik hizmetleri: MDR sağlayıcısının uzman SOC ekibi, en zorlu işlerin çoğunu üstlenerek beceri eksikliklerini giderir ve MSP’nin yüksek değerli görevlere odaklanmasını sağlar.
- Daha güçlü müşteri ilişkileri: MDR, MSP’lere sadece yeni bir gelir kaynağı sunmakla kalmaz. Sağlayıcıyı müşterinin şirket içi güvenlik ekibinin bir uzantısı olarak konumlandırarak müşteri güvenini güçlendirmeye de yardımcı olabilir.
- Azalan uyarı yükü: Doğru MDR sağlayıcısının uyarıları akıllıca önceliklendirmesi sayesinde MSP’ler daha az yanlış pozitifle uğraşmak zorunda kalacak ve müşterilerine hizmet vermeye daha fazla zaman ayırabileceklerdir.
- Siber sigorta avantajları: Sigorta sağlayıcıları, sigorta kapsamı veya en azından daha düşük primler için MDR’ı giderek daha fazla bir ön koşul olarak talep etmektedir. Bu, MSP müşterileri ve MSP’lerin kendileri için bir satış argümanı olabilir.
MDR ortağı için önemli hususlar
MSP işletmeniz hizmetlerini genişleterek MDR sunmayı düşünüyorsa aşağıdakileri sağlayabilecek bir ortak arayın:
- Tehdit istihbaratında mükemmellik: Tehdit ortamına ilişkin doğru bilgiler, daha fazlasını görmenizi ve daha hızlı yanıt vermenizi sağlar.
- 7/24/365 operasyonlar: Tehdit aktörleri asla uyumaz, MDR’ınızı da öyle.
- Gelişmiş tehdit avcılığı: Gelişmiş, gizli tehditleri tespit etme konusunda uzman analistlere sahip bir sağlayıcı seçin.
- Kanıtlanmış yetenekler: Güvenilir bir isimden, yüksek algılama oranları ve düşük yanlış pozitif oranları arayın.
- Müşteri desteği: Müşterilerinize mümkün olan en iyi MDR deneyimini sunabilmek için yüksek kaliteli, yerelleştirilmiş müşteri hizmetleri önemlidir.
- İnsan + makine: En iyi teklifler, makine çıktılarını izlemek ve tehdit avcılığı yapmak için yapay zekâ ve otomasyonu uzman bir insan ekibiyle birleştirir.
- GenAI yardımı: GenAI, beceri eksikliklerini daha da kapatabilir ve olaylara müdahaleyi hızlandırabilir.
IDC’ye göre, şirketlerin sadece %27’si algılama ve müdahaleyi şirket içinde gerçekleştiriyor. Bu, katma değerli hizmetler sunmak ve işlerini büyütmek isteyen MSP’ler için büyük bir fırsat anlamına geliyor. Sizin şirketinizin de bu fırsatı değerlendirme zamanı gelmiş olabilir.