Hiç kendinizi Google’da aradınız mı? Çıkan sonuçlardan memnun kaldınız mı? Değilse kişisel bilgilerinizin arama sonuçlarından kaldırılmasını talep etmeyi düşünün.
Günümüzün dijital çağında, kişisel bilgileriniz üzerinde kontrol sahibi olmak her zamankinden daha önemli. İster gizlilik ister güvenlik konusunda endişeleriniz olsun ister sadece çevrimiçi varlığınızı yönetmek isteyin, arama sonuçlarındaki görünürlüğünüzü nasıl azaltacağınızı bilmek değerli bir beceri olabilir.
Şimdi, Google Arama da dahil olmak üzere dijital ayak izinizi neden azaltmak isteyebileceğinize ve verilerinizi meraklı gözlerden nasıl koruyabileceğinize bakalım.
Google Arama size ne gösteriyor?
İsminizin ve diğer bilgilerinizin çevrimiçi ortamda nasıl göründüğünü anlamak ve olası gizlilik endişelerini belirlemek için bir alıştırma ile başlayalım:
Google’da kendi adınızı arayın (ideal olarak tırnak içinde, bir web tarayıcısının gizli modunu kullanarak ve Google hesabınızda oturum açmadan) ve ne çıkacağına bakın. Genellikle sosyal medya hesabınız, blogunuz veya işle ilgili web sitenizdir.
Şimdi aramanızı sık ziyaret edilen bir web sitesi veya belki de sokak adınız gibi ek bir parametre ile daraltın. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, arama sonuçları daha spesifik hale gelir ve arama motorlarının birinin verilerini saptamada ne kadar güçlü olduğunu gösterir.
Gizlilik ayarları zayıf olan bir sosyal medya hesabınız varsa gerçek adınızla bir blog işletiyorsanız veya bir şirketin web sitesinde e-posta adresinizi listeliyorsanız bu ayrıntılar dijital kimliğinizin kapsamlı bir resmini oluşturmak için kolayca derlenebilir ve genellikle ilgi alanlarınız, alışkanlıklarınız ve bağlantılarınızla tamamlanabilir. Ancak bu bilgi birikimi çeşitli nedenlerden dolayı sorun yaratabilir.
Sosyal mühendisliğin tehlikeleri
2024 Verizon Veri İhlali Araştırmaları Raporu‘na göre, veri ihlallerinin %68’i insan hatası nedeniyle meydana gelmiştir. Bunun büyük bir yüzdesi, insanların kimlik avı, bahane uydurma, e-posta dolandırıcılığı ve gasp gibi sosyal mühendislik taktiklerine kanmasından kaynaklanmaktadır.
Pretexting, bir saldırganın kurbanın parasını veya verilerini çalmak için bir bahane (hikâye) yarattığı bir sosyal mühendislik saldırısı türüdür.
Ne yaptığını bilmeyenler, sosyal mühendislik taktiklerini kullanarak kamuya açık bu bilgi zenginliğinden faydalanabilir. Bu taktiklerin amacı insanları kandırarak para göndermelerini ya da hesap bilgileri gibi hassas verileri ifşa etmelerini sağlamaktır.
İş E-postası Tehlikesi’nin (BEC) bir alt kümesi olan CEO dolandırıcılığı, dolandırıcıların bir şirket yöneticisinin kimliğine bürünerek genellikle finans veya muhasebe alanında çalışanları para aktarmaları veya hassas kurumsal bilgileri ifşa etmeleri için kandırmasını içerir.
Google Arama sayfsında verilerinizi yönetme
Alıştırmamız sırasında bulduğunuz tüm verileri göz önünde bulundurun ve bunları yukarıda belirtilen dolandırıcılıklar bağlamında değerlendirin.
Neyse ki Google, insanların sık sık sadece bir arama uzaklığında olmalarına ilişkin şikayetlerini dikkate aldı ve kullanıcıların bilgilerini kaldırmalarına yardımcı olmak için çeşitli formlar oluşturdu. Dahası Google, verilerinizi çevrimiçi olarak izlemenize ve ev adresiniz, telefon numaranız veya e-posta adresiniz gibi veri noktalarının arama sonuçlarında görünüp görünmediğini görmenize olanak tanıyan “Hakkınızdaki sonuçlar” adlı bir araç da sunmaktadır.
Google’ın “Hakkınızdaki sonuçlar” özelliği nasıl kullanılır?
Bu özelliği kullanmak için bir Google hesabınızın olması gerekir. Bilgisayarınızdaki bir tarayıcı veya telefonunuzdaki Google uygulaması aracılığıyla erişebilirsiniz.
Tarayıcı sürümü için aşağıdaki adımları izleyin:
- Google hesabınıza giriş yapın ve profil avatarınıza tıklayın.
- Menüde, “Google Hesabınızı Yönetin” ve ardından “Veri ve Gizlilik” seçeneğine tıklayın.
- Geçmiş ayarlarında “Etkinliğim” ve ardından “Diğer etkinlik” üzerine tıklayın.
- “Hakkınızdaki sonuçlar “ı bulana kadar kaydırın ve “Hakkınızdaki sonuçları yönet “e tıklayın.
Sayfadayken “Başlayın” veya “Ayarlar “ı seçin. Takma adlar, telefon numaraları veya adresler gibi bulmak istedikleri bilgileri girmeniz istenecektir. Ayrıca Google iletişim bilgilerinizle ilişkili sonuçlar bulduğunda sizi uyarması için bildirimler de ayarlayabilirsiniz.
Mobil cihazlarda, Google Uygulamasında Google Hesabınızın profil avatarına tıklamanız yeterlidir; ilk menüde “Hakkınızdaki sonuçlar” başlıklı bir seçenek bulunmalıdır.
Aramanın tamamlanması biraz zaman alır ancak sorgu biter bitmez bir bildirim alırsınız. Sonuçlar hoşunuza gitmezse belirtilen seçenek aracılığıyla kaldırma talebinde bulunabilirsiniz.
“Hakkınızdaki sonuçlar “ın tüm bölgelerde/ülkelerde mevcut olmadığını ancak ilerledikçe daha fazlasının ekleneceğini unutmayın.
Arama sonuçlarının kaldırılmasını talep edin
Diğer bir seçenek de e-posta veya ev adresinizin, oturum açma bilgilerinizin veya diğer kişisel bilgilerinizin ifşa edilmesi gibi belirli kriterleri karşılayan arama sonuçlarının gözden geçirilmesi ve kaldırılması için Google’a doğrudan bir talep göndermektir.
Oldukça kolaydır, sadece gerekli formu doldurarak bir kaldırma talebi başlatın (aşağıdaki resimde ve burada mevcuttur).
Sorun net değilse veya Google sorunu tam olarak belirlemek için ek bilgiye ihtiyaç duyuyorsa daha fazla açıklama isteyen bir e-posta alırsınız.
Siber güvenlik, gizlilik ve dolandırıcılıktan uzak bir yaşam
Bazı insanlar kamuya açık verilerinin çevrimiçi ortamda bulunmasından rahatsız olmayabilir ancak gizliliğe önem veren vatandaşlar bunu yapmayabilir. Kamuya mal olmuş tanınmış kişiler ve kuruluşlar bile gizlilik ve güvenlik risklerinden uzak durmak için belirli verileri gizli tutmalıdır.
Aynı şekilde, çevrimiçi varlığınızı sınırlandırarak, gizlilik bilincine sahip bir yaşamı daha kolay sürdürebilirsiniz. Nihayetinde mesele, hakkınızda hangi bilgilerin dışarıda olduğunu anlamak ve kötü niyetli aktörlerin sizi hazırlıksız yakalamaması için tetikte olmaktır.