Sağlık kuruluşlarına yönelik siber saldırılar son yıllarda artış gösteriyor. Blog yazılarımızda daha önce de belirttiğimiz gibi, bu durum sektörün gizli verilerle başa çıkma konusundaki hazırlıksızlığından kaynaklanıyor, çünkü sağlık hizmetleri bilgi güvenliğine gerektiği gibi yatırım yapamıyor. Peki PAM çözümleri yardımcı olabilir mi?
Sağlık profesyonelleri çoğunlukla sanal ortamlardaki tehditleri tespit etmek üzere eğitilmemekte ve kötü niyetli bir eylemin sebep olabileceği rahatsızlıklar konusunda yeterli farkındalığa sahip olamamaktadır.
Covid-19 salgınıyla birlikte bu sorun daha da kötüleşti. Çünkü uzaktan çalışma kurumsal amaçlarla kişisel cihazlara erişimi destekliyor ve kurumların IT altyapısını daha da savunmasız hale getiriyor. Bu nedenle, bu altyapıyı korumak için PAM gibi siber güvenlik çözümlerinin uygulanmasını şiddetle tavsiye ediyoruz.
Bu makalede, bir PAM çözümünün ne olduğunu ve sağlık hizmetlerine nasıl fayda sağlayabileceğini açıklayacağız. Okumanızı kolaylaştırmak için metni iki ana başlığa ayırdık:
- PAM çözümü nedir ve neden önemlidir?
- PAM sağlık kuruluşlarının korunmasına nasıl yardımcı olur?
PAM çözümü nedir ve neden önemlidir?
Privileged Access Management (PAM), Türkçesi ile Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi teknolojik ortamları korumanıza, sistemler, süreçler, hesaplar ve kullanıcılar için ayrıcalıklı erişim ve izinleri kontrol etmenize olanak tanıyan stratejiler ve araçlardan oluşur.
Uygulamada bu çözüm, çalışanların dikkatsizliği ve kötü niyetli inanların saldırıları gibi ayrıcalıklı kimlik bilgilerine yönelik tehditlerden kaynaklanan hasarların önlenmesini ve düzeltilmesini mümkün kılar.
Temel amacı, en az ayrıcalık kavramını uygulamak, erişim haklarını ve izinlerini kısıtlamak, kullanıcıların yalnızca görevlerini yerine getirmek için gerekli erişime sahip olmalarını sağlamaktır.
Bu nedenle teknoloji uzmanları bu özelliği siber riskleri azaltmak için en önemli özelliklerden biri olarak görüyor ve güvenlikte Yatırım Getirisi (ROI) için avantajlarını kullanıyor.
PAM sağlık kuruluşlarının korunmasına nasıl yardımcı olur?
PAM, sağlık hizmetleri ve tıbbi kuruluşlara çeşitli şekillerde fayda sağlayan bir çözümdür. Eski cihazları koruyabilirsiniz, ortamdaki üçüncü taraf erişimini yönetebilir ve sistemi içeriden gelen tehditlere karşı savunabilirsiniz.
Eski cihazların koruması:
PAM, parolaları otomatik olarak yönetmenin yanı sıra komut dosyalarının, uygulama kodunun ve yapılandırma dosyalarının içine kodlanmış (eklenmiş) parolaları ve kimlik bilgilerini kaldırmayı mümkün kılar.
Çünkü PAM uygulaması, kritik verileri kötü niyetli kullanıcılar için erişilemez tutacak şekilde kaynağa en güncel parola ile erişilebilmesini sağlar.
Üçüncü taraf yönetimi:
Tıbbi kuruluşlar genellikle çok sayıda üreticinin cihazlarını içeren heterojen bir altyapıya sahiptir. Bu, kuruluşunuzun ağ kaynaklarına erişmesi gereken birden fazla satıcıya, üçüncü taraf yardımına ve danışmanlara gereksinim duyması anlamına gelir. Bakım sürecinin karmaşıklığını artıran bir faktördür. Bu tür bir erişim, çalışanlardan daha fazla koruma gerektirir ve PAM sayesinde sisteminiz korunur. Hiçbir üçüncü taraf güncel oturum açma bilgilerini aslında bilmemektedir.
İçeriden gelen tehditler:
Veri ihlalleri söz konusu olduğunda, çalışanların kendileri şirket için risk oluşturabilir. Bu risklerden kaçınmak için PAM, kullanıcıların ayrıcalıklarını sınırlandırmayı ve ayrıcalıklı hesaplara erişim üzerinde kontrol sahibi olmayı mümkün kılar.
Bu önemli bilgi güvenliği aracını kullanmak, kuruluşlar için bir dizi olumlu sonuç getirir:
- Siber Risk Azaltma: PAM, sanal ortamlarda kötü niyetli aktörler tarafından yapılan saldırılarla ilişkili riskleri büyük ölçüde azaltır.
- Kimlik Bilgilerinin Etkin Yönetimi: Sağlık çalışanları yalnızca görevlerini yerine getirmek için gerekli erişime sahip olacaktır.
- Uzaktan Erişim Koruması: Pandemi zamanlarında birçok profesyonel için bir gerçeklik haline gelen uzaktan çalışma ile daha savunmasız olan BT sistemlerini korumanın bir yoludur.
- Olaylara Müdahale Süresinde Azalma: PAM‘in raporlar, uyarılar, gösterge tabloları ve uzaktan oturum kaydına ek olarak yayınlama verimliliği ile operasyonlar uzun süre durmaz ve üretkenlik üzerinde olumsuz etkilere neden olmaz.
- Birleşik OT ve BT Güvenliği: PAM, Endüstri 4.0’da OT (operasyonel teknoloji) ve BT (bilgi teknolojileri) arasındaki yakınsamayı ele alır.
- Güvenlik Politikalarına Uyumluluk: Sağlık kurumlarının hastalarının/müşterilerinin verilerinin gizliliğini korumak için güvenlik politikalarını takip etmesi gerekir. PAM bu hedefe ulaşmak için gerekli standartların benimsenmesini mümkün kılar.
Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) ve de sağlık hizmetlerine yönelik bir dizi Kuzey Amerika koruma standardı olan (HIPAA) veya ISO 27001 iyi güvenlik uygulamaları için de bir referanstır.