Günümüzün arama motorları, Yapay Zekâ ve gelir elde etme
Black Hat 2023’ün açılış konuşması elbette Yapay Zekâ hakkındaydı. Sunumda özellikle yapay zekânın büyük dil modellerinin (LLM’ler) siber güvenlik endüstrisi ve daha geniş ekosistem üzerindeki etkileri ele alındı. Konuşmacı, Google ve Microsoft tarafından yapılan yatırımların zamanlamasından bahsetti. Tahmin edebileceğiniz gibi, rakamlar oldukça büyük: sadece Microsoft şimdiye kadar bu alana 13 milyar dolar yatırım yapmış.
Bu rakamı duyduğumda sunumun konusundan uzaklaştım. Bir şirketin neden 13 milyar dolar harcayacağını merak etmekle kalmadım, daha önemlisi, uzmanların, hükumetlerin ve sektör yorumcularının çoğunun dikkatli olunmasını önerdiği ve Yapay Zekânın toplum tarafından gördüğü ilginin azaldığı bir dönemde bunu neden pazara hızla aktardıklarını sorgulamaya başladım.
Yapay Zekâ, içerikten gelir elde etmeye engel oluyor
Yapay Zekânın var olan birçok kullanım alanı yukarıdaki sorumun yanıtının bir parçası olabilir. Konuşmacı, Yapay Zekânın video konferanslarında, video, ses ve paylaşılan materyallerin analizinde kullanıldığı, ardından sadece içeriğin dökümünü yapmak yerine, toplantının ayrıntılı özetini verebileceği hakkında çok anlaşılabilir bir bakış açısı sunan bir örnek verdi. Bu, 13 milyar dolar yatırım yapılmasının nedeni olabilir mi? Yoksa gelecekteki arama pazarına hakim olmak için atılan bir adım mı? Google kelimesini fiil olarak kullanmayı bırakacak mıyız?
Toplumun Yapay Zekâ kullanma konusunda ahlaki bir sorunu olabilir veya olmayabilir, ancak arama yaparken Yapay Zekâ kullanmanın birçok içerik sağlayıcının İnternetten para kazanmasını engelleyen bir soruna neden olup olmadığını merak ediyorum.
Bing ve Google gibi geleneksel arama motorları, arama motoru sonuç sayfasında (SERP) içeriği listeler ve en ilgili olduğuna inandığı sonuçları belirleyip sunmak ve bu sırada en üst sırada birkaç sponsorlu reklam yayınlamak üzere algoritmalar kullanır. Bugünlerde bir içerik üreticisiyseniz ve bir web siteniz varsa, para kazanmak için muhtemelen reklamları kullanıyorsunuz veya içerik yalnızca aboneler için ya da bir ödeme duvarı aracılığıyla korunuyor. Her iki durumda da, kısmen de olsa, arama yoluyla oluşturulan trafiğe, SERP’deki bir bağlantıya tıklamaya ve insanların doğrudan web sitenizin içeriğine göz atmasına ihtiyacınız var.
Büyük bir dil modeli (LLM), SERP ihtiyacını ortadan kaldıran bir arama sorgusuna yanıt vermekten sorumlu olduğunda ne olur? Model, arama motorunun erişebileceği tüm içeriğe sahiptir ve LLM’yi eğitmek için verileri oluşturur, böylece sorguya insan benzeri bir yanıt üretebilir. Böylece, pek çok farklı içerik sitesi kullanılarak hazırlanma ihtimali olan sorguya, sonuçta yanıtı oluşturmak için hangi içeriğin kullanıldığı ile ilgili bir bilgi verilmeden ve içerik oluşturucunun içeriği oluşturma ve barındırma işlemlerinden para kazanma şansı olmadan elimize geçen tek bir yanıt alırız.
Bu, bir teknoloji yarışından çok, arama ve gelir elde etme pazarında pazar payı dağılımı ile ilgili hale mi geldi? Microsoft, en büyük arama motoru sağlayıcılarından biri; ancak pazar payının çoğu Google’ın elinde. Yıllık 225 milyar ABD Doları değerindeki bu pazara etkisi olacak herhangi bir şey çok önemlidir ve bu, Yapay Zekâ LLM’lere yapılan yatırımı açıklayabilir. Alışık olduğumuz arama sonuçlarını tek bir sonuçla değiştirmek, sorguyu yapan kişinin bu yeni ‘SERP’ sayfasını asla terk etmemesi, arama motoru sağlayıcısının reklamlar ve benzerleri aracılığıyla doğrudan para kazanması için tüm trafiği elde tutması anlamına gelir.
Gerçekten acil bir sorun
Geçmişte benzer sonuçlar gördük: örneğin bir haber doğrudan SERP sayfasında veya sosyal medya sayfalarında gösterilir; bu durumda içerik kaynağına atıf görüntülenirken, sorguyu oluşturan kişinin haber sitesini ziyaret etmesine gerek kalmaz ve bu nedenle herhangi bir reklam veya ödeme duvarı trafiği oluşmaz. Kanada Hükumeti, haber içeriği üreticilerini korumak için C-18 Kanunu’nu çıkararak bu alanda çalışma yapan devletlere öncülük etti. Kanun, içeriği kullanan platform ile içerik oluşturucu arasında denge sağlamak, oluşturdukları içerikten para kazanmak için bir müzakereye zorluyor.
Bu sorunu tüm içerikleri kapsayacak şekilde genişletin ve kaynağa atıfı ortadan kaldırın. Bu durum birçok içerik sağlayıcının, özellikle de eşsiz, kaliteli içeriklere sahip sitelerin, finansman eksikliğinden ötürü nitelikli işler çıkarmasına engel olabilir. On yıl sonrasını düşünelim. Eğer LLM sonuçlarını verirken o sırada mevcut olan içeriği temel alıyorsa ve içerik sağlayıcıları güncel, alakalı içerikler üretmeyi bıraktıysa, o halde gelinen nokta bugünkünden daha az güvenilir olacaktır.
Siber güvenlik tıkanma noktasında mı?
Bu durumun siber güvenlikle ne ilgisi var? Finansman olmaması, web sitesi sahiplerinin yazılım güncellemesi yapmaktan vazgeçmesi veya sitelerini güvenceye almak için ödeme yapmaması anlamına gelebilir; sorgu sonuçları yanlış bilgi sunduğunda güven eksikliği oluşabilir; ve siber suçlular LLM’yi kandırmak için kendi içeriklerini yayımlamaya başlayabilir. Sonuçta siber güvenlikle çok ilgisi var. Geçiş döneminde önemli olan şudur; İnternet bir gelir kaynağıdır ve dolayısıyla gerçek ve doğru bilgi kaynağı olarak kalması için içerik oluşturucunun içinde bulunduğu kötü durumun dikkate alınması gerekir.